GRY PARAGRAFOWE
Link01

Drogi czytelniku!

Czy zdarzyło Ci się kiedyś czytając jakąś książkę dojść do wniosku, że fabuła toczy się nie w tym kierunku jakim byś oczekiwał? Że bohaterowie postępują dziwnie i podejmują absurdalne decyzje? I generalnie Ty na ich miejscu postąpiłbyś zupełnie inaczej?

Cóż, teraz już możesz pokierować opowieścią oraz jej bohaterami tak, jak tylko chcesz. Taką bowiem możliwośc dają gry książkowe. Może spotkałeś się już kiedyś z tym gatunkiem. Występuje on bowiem pod różnymi nazwami, z grubsza oznaczającymi to samo: literatura interaktywna, gra książkowa, gra paragrafowa czy gamebook to tylko kilka z nich.

Jak to działa?

Otóż oddając się lekturze tradycyjnej książki czytamy ją od tak zwanej deski do deski. Od A do Z. Gra książkowa natomiast podzielona jest na fragmenty, z których każdy pozwala Ci wybrać dalsze drogi rozwoju fabuły. Czytamy więc od A do B, a to co będzie działo się w C, D, E i jeszcze dalej zależeć będzie tylko od Ciebie. Co ciekawe, Z wcale nie musi oznaczać jedynego zakończenia przygody. A więc uczestnicząc w pewnym wydarzeniu, czytając dany fragment, dojdziesz do miejsca, w którym musisz dokonać wyboru. Przechodzisz w ten sposób do kolejnego fragmentu, na którego końcu znów staniesz przed wyborem dalszych losów bohaterów. W ten sposób fabuła rozgałęzia się, przeplata i prowadzi w różne zakamarki tajemnic książki. Wybieraj jednak rozważnie, bo Twoje decyzje mogą mieć nieoczekiwane konsekwencje.

Co odróżnia literaturę interaktywną od klasycznej?

Przede wszystkim gamebooki dają Ci możliwość podejmowania kluczowych dla fabuły i losów bohaterów decyzji. Dzięki temu masz realny wpływ na przyszłe wydarzenia oraz rozwój fabuły. Kolejną ważną cechą jest niepowtarzalność. Każde bowiem podejście do książki, ze względu na mnogość dróg i zakończeń, będzie nowym doświadczeniem. Chętniej zatem wrócisz do książki, którą możesz przeczytać na różne sposoby, niż do tej, przedstawiającej fabułę w sposób liniowy.

Rodzaje gier książkowych

Gry książkowe różnią się od siebie konstrukcją. Wyjaśnię tu na czym polega różnica między nimi, abyś mógł wybrać tę, która najbardziej pasuje do Twoich preferencji.

Fabularna: To książka, w której na pierwwszym miejscu stoi opowieść. To, jak się potoczy oczywiście w pełni zależy od Ciebie i Twoich wyborów. Masz wpływ na wydarzenia, dialogi i ogólny rozwój fabuły. Prykładem gamebooka fabularnego może być napisany przez Beniamina Muszyńskiego horror o podłożu społecznym "Incydent".



Mechaniczna: W dużej mierze zbliżona jest do Fabularnej, jednak wykorzystuje mechanikę. W tym momencie do pojęcia "książka" wkrada się pojęcie "gra". Mechanika oparta jest o parametry liczbowe postaci, często modyfikowane rzutem kością. Ma ona odzwierciedlić czynniki nieprzewidywalne czy losowe. Dla przykładu: chcemy uskoczyć przed spadającym na nas kamieniem. Teoretycznie wybór jest prosty - uskakujemy. W tym momencie jednak wkracza mechanika, która weryfikuje poprzez testowanie odpowiedniego parametru, czy postać jest na tyle szybka, aby to zrobić. Przykładem tego typu rozwiązania może być kultowy już "Wojownik Autostrady" autorstwa Joe Devera.



Labiryntowa: Tu literatura interaktywna na dobre porzuca koncept opowieści na rzecz gry. Fabuła jest bowiem często ograniczona do minimum i w większości przypadków jest tylko tłem, pretekstem, do odwiedzenia pewnego miejsca, odkrywania jego tajemnic, pokonywania przeciwników i rozwiązywania zagadek logicznych. Nieodłącznym elementem gier labiryntowych jest karta postaci wraz z jej parametrami i ekwipunkiem, mechanika oraz często konieczność rysowania mapy terenu, w którym ma miejsce przygoda. Wszystkie te elementy sprawiają, że głównym odbiorcą tego typu gamebooków są fani komputerowych i papierowych gier RPG. Przykładem tego typu gry może być napisana przez Michała "Recoila" Rosińskiego "Twierdza", będąca na chwilę obecną największą grą książkową w Polsce.



I pamiętaj!

Niezależnie od tego, jaką książkę wybierazesz, to od Ciebie zależy jak potoczy się opowieść!

Copyright © by alien2020@wp.pl 2002-2016